elten

CO VID PRO | Mitchel Sam-Sin, Elten Kiene, Rony Ngaula & Ibrah Silas Jackson

VIDEO 6 | CO VID PRO #2 | Mitchel Sam-Sin, Elten Kiene, Rony Ngaula & Ibrah Silas Jackson

As part of the Extended Family project, we have been working with Tjon Rockon from GrandeLoge and OPEN Rotterdam on the collaborative video project CO VID PRO #2. In the project, the makers explore their relation to the objects in the museum depot, the personal stories they call forth and how they are related to contemporary life and rituals.

In the sixth video, titled Say it ain’t so, Mitchel Sam-Sin, Elten Kiene, Rony Ngaula and Ibrah Silas Jackson bridge stories of personal rituals, the Democratic Republic of the Congo, independence leader Patrice Lumumba, La Sape culture, histories told and untold, refusal and rebellion, and the power of redefining knowledge and connotations through discomfort and friction.

In the intro, the makers discuss rituals in their life, work and neighbourhood, and the way they were established and shared on the street amongst friends. He explains how the depot confronted him with a lot of knowledge and histories that so often go untold. What does it mean to know an object? Why have we learned all the ins and outs of some histories, while completely disregarding others? Who has had the right to establish some ‘truths’ over others, to write the books that are supposed to teach us, and designate what or who has value? And how do we create and claim space for growth?

-------------------------------------------------------------------------------

NL| In de zesde video, onder de titel Zeg me dat het niet zo is, slaan Mitchel Sam-Sin, Elten Kiene, Rony Ngaula en Ibrah Silas Jackson een brug tussen persoonlijke rituelen, de Democratische Republiek Congo, onafhankelijkheidsleider Patrice Lumumba, La Sape cultuur, geschiedenissen die juist wel of niet de boeken in zijn gegaan, weigering en rebellie, en de kracht van het herdefiniëren van kennis en connotaties door middel van ongemak en wrijving.

In het introinterview gaan de makers in op rituelen in hun leven, werk en buurt, en hoe die tot stand kwamen in portiekjes en op straat werden gedeeld met vrienden. Hij legt uit hoe het depot hem confronteerde met kennis en geschiedenissen die zo vaak onuitgesproken blijven. Wat betekent het om een ​​object te kennen? Waarom hebben we alle ins en outs van sommige geschiedenissen geleerd en werden andere verhalen volledig genegeerd? Wie heeft het recht gehad om sommige ‘waarheden’ te bestendigen, om de boeken te schrijven die ons zouden moeten leren hoe de wereld er uit ziet, om aan te wijzen wat of wie waarde heeft? Hoe creëren en claimen we ruimte voor groei?